Möt Fredrik Mantin, Boxons Global Key Account Manager och en av våra mest engagerade hållbarhetsambassadörer. För honom är hållbarhet mer än ett krav – det är en affärsmöjlighet, ett konkurrensmedel och ett sätt att bygga långsiktiga kundrelationer.
Men hur ser hållbarhet ut i praktiken? Vilka är utmaningarna?
”Vi ser till att hållbarhet genomsyrar allt vi gör”, säger Fredrik. ”Vi har lanserat ett globalt internt utbildningsprogram med webbinarier och verkliga case där alla medarbetare deltar. Vi har också byggt en kunskapsdatabas – en resurs för både oss och våra kunder – för det är en sak att förstå hållbarhet, en annan att navigera en föränderlig marknad.”
”Det börjar i vardagen,” säger Fredrik. ”Jag försöker alltid åka tåg eller köra elbil i tjänsten. Jag har till och med åkt tåg till Tyskland flera gånger. Det kräver lite mer planering – men det är värt det. Dessutom kan man jobba på vägen och det är ett mer socialt sätt att resa.”
”Det är enkelt – vi tar upp det vid varje kundmöte. EU:s skärpta regler kommer att tvinga alla att bli mer hållbara, så vi ser det som vårt ansvar att hjälpa kunderna ligga steget före”, säger Fredrik.
”Att övertyga kunder om att prioritera hållbarhet framför kortsiktiga kostnadsbesparingar. Men förståelsen för hållbara lösningar ökar,” säger Fredrik. ”När våra kunder ser den positiva effekten – på varumärket, affären och efterlevnaden av kommande EU-regler – blir det en självklarhet,” fortsätter han. ”Och viktigast av allt – hållbarhet är inget solouppdrag, det är en resa vi gör tillsammans.”
”Bättre lite mer hållbar än inte alls. Sänk tröskeln, tänk enkelt – och bara börja.”
Vill du stärka ditt varumärke med hållbara förpackningslösningar? Hör av dig, så pratar vi!